חבר מביא חבר – מתאוריה לפרקטיקה / יעקב רוזן
כל המחקרים מוכיחים שחבר מביא חבר הוא מקור גיוס עובדים האפקטיבי ביותר.
אבל למרות שהידיעה הזאת היא נחלת הכלל, אנחנו רואים ארגונים שמצליחים לגייס 40%-60% מהעובדים שלהם דרך מקור זה ואחרים שעומדים על 25% ופחות.
לפי סקר מקורות הגיוס של HRD, עם מעל ל-11,000 גיוסים, חבר מביא חבר הפך למקור הגיוס המשמעותי ביותר ועומד על 30% מסך הגיוסים בארגונים.
מאמר זה פורסם בספר " לגייס את הטובים ביותר מאת יעקב רוזן " ומוצג כאן באישורו.
לקבלת מידע על סדנאות AI מתקדמות לחצו כאן: www.hrd.co.il
לגיוס בעזרת חבר מביא חבר יתרונות רבים ומגוונים כגון עלויות גיוס עובדים נמוכות, מיקוד במועמדים איכותיים, עובדים שנשארים זמן רב יותר בחברה, וחיזוק המחויבות הארגונית.
ד"ר ג'ון סאליבן, מהמומחים המובילים בתחום הגיוס ומרצה מבוקש, כתב מספר רב של מאמרים בתחום. סיכמנו כמה מההמלצות הפרקטיות המצוינות שלו (והוספנו כמה משלנו) כדי שתוכלו ליישם כבר עכשיו:
שפרו את זמן התגובה והשקיפות
אחת הסיבות העיקריות לאי הצלחת תהליכי חבר מביא חבר היא חוסר התגובה בזמן ואי עדכון הגורם המפנה. לכן:
הגיבו ועדכנו את העובד המפנה ואת המועמד תוך 24-72 שעות מרגע הגשת קורות החיים ולכל אורך תהליך הגיוס.
תנו עדיפות למועמדים שהופנו על ידי אחד העובדים – זה יעניק תחושה לעובד ולמועמד שהם מיוחדים ויעזור לכם להתמקד במועמדים בעלי סיכוי גבוה יותר להתקבל.
זרזו את תהליך הראיונות של מועמדים שהגיעו דרך חבר מביא חבר והגדירו יעד של מספר ימים מרגע ההגשה ועד הזימון (כמובן שבמידה והשתכנעתם שזהו מועמד ראוי).
חישבו מחדש מי זכאי להגיש מועמדים לחבר מביא חבר
בעידן הרשתות החברתיות והמודעות לנושא הקשרים, כל אחד שמכיר את הארגון יכול להיות ממליץ פוטנציאלי.
בחלק מהארגונים השתתפותם של מנהלים ואנשי משאבי אנוש אסורה. נסו להגדיר את המקומות שבהם נכון לשתף אותם, לדוגמה בגיוסים עבור מחלקות אחרות.
אפשרו לעובדי קבלן, לקוחות, לעובדים לשעבר ואפילו לבני/בנות הזוג של העובדים להשתתף ולהציג מועמדים שהם מכירים.
הפניות פנים ארגוניות – אולי זה ישמע לכם קצת מוזר, אבל ישנם ארגונים שמאפשרים להמליץ על עובדים אחרים מתוך הארגון. בצורה כזאת הם עוזרים לשמר אותם לאורך זמן ולנצל בצורה טובה יותר את היכולות שלהם לטובת הארגון.
שימוש ברשתות חברתיות
אחת הסיבות לצמיחה בחבר מביא חבר כמקור גיוס היא הכניסה של הרשתות החברתיות לחיינו:
השתמשו בטכנולוגיות ופלטפורמות ייעודיות (כגון ZAO, TOMIGO ואחרות) כחלק מתכניות החבר מביא חבר. כך תוכלו למנף את רשתות הקשרים הרלוונטיות של העובדים שלכם בלינקדאין, פייסבוק ועוד.
ערכו סדנת לינקדאין קצרה למנהלים כיצד לאתר אנשים בלינקדאין וכיצד לפנות אליהם, והזמינו אותם ל-Linkedin Parties עם פיצה ושתיה, כדי שיחפשו את המועמדים הרלוונטיים ביותר בנטוורקינג שלהם.
עזרו לעובדים לקדם את הסיפור של הארגון ברשתות. דאגו לעדכן אותם בחדשות הארגון ובקשו מהם להפיץ הלאה ברשתות שלהם (מאמרים מקצועיים, פרסים שזכיתם בהם, כנסים חשובים בהם תרצו להשתתף וגם משרות חמות אצלכם).
השקיעו במוטיבציה של העובדים להביא חברים
למרות שעל פי סקר מקורות הגיוס, 84% מהארגונים מתגמלים על חבר מביא חבר, הרי שבחלק מהארגונים לא קיים תמריץ, ובחלק אחר הוא סמלי.
נכון שחלק מהעובדים מונעים על ידי התגמול, אך במקרים רבים ישנן דרכים נוספות להגדלת המוטיבציה להפנות את חבריהם, למשל:
היעד העיקרי הוא לקדם את המוטיבציה שהם עושים זאת בכדי לבנות צוות טוב יותר שישפיע על יכולת החברה להצליח ולצמוח בצורה מהירה וטובה יותר מהמתחרים – מה שישפיע בסופו של דבר על איתנות החברה לאורך זמן ועל יעדי הצמיחה וההצלחה של החברה.
תנו הערכה פומבית – כשעבדתי באינטל וגייסנו מאות אנשים למפעל בקריית גת, מנהל החברה בישראל נהג להעניק פרסים לאנשים שהביאו את המספר הגבוה ביותר של חברים לעבודה. מתן הפרס התבצע במפגשים התקופתיים לעיני כל עובדי החברה.
בנו מערך שמתגמל עובדים לא רק על גיוס אלא גם על שלבי הביניים כגון מועמדים שהגיעו לראיון ראשון/שני או התקדמו בתהליך. בצורה כזאת המוטיבציה להגיש מועמדים טובים תעלה.
דרך נוספת להעלות מוטיבציה היא על ידי עריכת תחרות נושאת פרסים בין מחלקות שונות – על כמות המועמדים שהם הביאו, כמה התקדמו לראיון וכמה גויסו בסופו של התהליך.
אפשרו לתרום את התגמול לארגונים התנדבותיים – חלק מהאנשים ירגישו נוח יותר אם התגמול (כולו או חלקו) ילך לעמותות או ארגונים התנדבותיים אחרים. אופן תגמול כזה עשוי לעודד אנשים בעלי מודעות ואחריות חברתית גבוהה שהתגמול האישי פחות מדבר אליהם.
דרכים נוספות לעידוד חבר מביא חבר
שבו עם כל עובד חדש שמצטרף לארגון שלכם ובקשו ממנו חמישה שמות של חברים או עמיתים ללימודים שהוא חושב שהם מצוינים.
הכינו כרטיסי ביקור מיוחדים לעובדים המשתתפים בכנסים או תערוכות. בצד אחד של הכרטיס כתבו "אנחנו צומחים ומחפשים אנשים מצוינים כמוך", ובצד השני את הדרך להגיש מועמדות. בקשו מהעובדים שלכם שיחלקו את הכרטיסים לאנשים שהם פוגשים בכנס ושהם חושבים שיכולים להיות רלוונטיים.
הרימו טלפון לממליצים של עובדים שגייסתם לאחרונה, הודו להם על חוות הדעת שלהם שעזרה לכם לגייס את העובד, ושאלו אותם אם הם מכירים מועמדים רלוונטיים נוספים.
מומלץ מאד לשנות ולרענן את קמפיין החבר מביא חבר מדי מספר חודשים כדי שלא יהפוך ל"שקוף" בעיני העובדים.